Amikor a filmet láttam, már tudtuk, hogy két Golden Globe-ja van: megkapta a drámai kategória legjobbjának járó díjat, és George Clooney a legjobb színésznek járó elismerést. Clooney díja nem meglepő, számos filmben bizonyított már, és nem besorolható karakterszínész, mindent el tud játszani.

Az Utódok című filmben egy családapát alakít, Matt King néven, akinek temérdek a dolga és kemény elvek alapján neveli gyermekeit – már amikor otthon lehet -, két lányt. Miközben egy félmilliárdos föld-adásvételt akar összehozni, amiből az összes unokatestvérével meggazdagszik (bár eleddig sem volt szegény), a felesége egy motorcsónak-balesetben eszméletét veszti és kómába süllyed. King kénytelen átszervezni az életét, kiváltképp, miután kiderül, hogy nincs kiút a kómából, és az asszonyt, annak végrendelete szerint, le fogják kapcsolni a gépekről.

Látható, hogy nem akciófilm, politikai krimi vagy filmvígjáték az Utódok. Ahogy kezdődik, az rögtön nyilvánvalóvá teszi, hogy drámát látunk: King hangján a narrátor elűzi az előképeinket, amiket Hawaiiról őrzünk, s eszerint nem csak a hazai Magnum nézők hiszik azt, hogy a csendes-óceáni szigeten minden fenékig tejföl, és Hawaii a Paradicsom szinonimája. Itt is „csak” emberek élnek – halljuk -, és a gondjaik sem mások: kábszeres gyerek, iskolai problémák, tragédiák, haragos rokonok, pénzügyi nehézségek… szerelem és csalás.

A film minderről szól: a munkamániás Matt King hogyan találja meg a hangot a lányaival, hogyan oldja meg az ellentéteket a bennszülött ősökkel dicsekvő családtagokkal, és hogyan dolgozza fel fájdalmát és csalódottságát. Közben ott húzódik a háttérben a szigetek világa, a csodás, virágokat bontogató bokrok, a zúgó óceán és a horizont végtelenje. Az Utódok szeretetteljes hangon szól egy csonkává vált családról, ahol szörnyű dolgok derülnek ki, amiket a baleset hozott elő. Szeretetteljesen és visszafogottan, lágy humorral, nagyon is az emberi esendőségre koncentrálva.

Semmi harsányság vagy durva jelenet. De hát nagyrészt ilyen az életünk: szeretet és fájdalom épp úgy bezáródik a szívünkbe, mint a boldogság és a keserűség. Néha a hozzánk legközelebb állókat sem értjük meg, mert mi magunk sem engedjük közel hozzánk őket. Arra gondoltam, de szeretnék egy ilyen magyar filmet látni, mert látszólag semmit nem igényel, nagyjeleneteket vagy speciális technikát. Egyszerűen csak az emberről szól, halkan, de őszintén. És ez elég. Elég, hogy szeressük, és elég két Golden Globe-hoz…

Utódok (The Descendants)
amerikai vígjáték, 115 perc, 2011

rendező: Alexander Payne
író: Kaui Hart Hemmings
forgatókönyvíró: Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash
operatőr: Phedon Papamichael
producer: Jim Burke, Alexander Payne, Jim Taylor

szereplők: George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller, Nick Krause, Beau Bridges, Matthew Lillard

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás