A MaNcs utolsó oldalán van egy „szüret” elnevezésű rovat, ahol a hét legbénább sajtómegjelenéseiből szemezgetnek, szinte felnyerítő röhögésre ingerlően. Most komolyan elirigyeltem az utolsó számukból az egyik kiemelést, sőt, azon gondolkodom, bevezetem én is az Egy hét – egy hülye megszólalás kategóriát. Lehet, hogy még túl bő is lenne az egy hetes időintervallum, annyi a heti rendszerességgel megjelenő buta anyag, de miért idegesítsem magam többször egy héten?
Amit egyébként elirigyeltem, az Fónagy János szakminiszternek (!), az Orbán-kormány politikai államtitkárának, majd közlekedési és vízügyi miniszterének pár napos, Népszabadságnak adott interjúrészlete volt. Megdöbbentő, remélem nem Fónagy kerül a közlekedési tárca élére jövőre, mert a figura valahol szívében a ludditákhoz húz, elméjében pedig a porosz birodalmi gondolkodás vert tanyát. Félrebeszélni viszont remekül tud, és jól idéz neoklasszikusokat is. Szerintem, ha vasutas lett volna fiatalkorában, nem pedig ózdi munkás, akkor lett volna egy óriási pecsételője neki is valamelyik vidéki állomáson. De csak később, jogászként, téesz-elnökként, MSZMP-s káderként pecsételhetett már, az meg nem ugyanaz… Az már majdnem felelősség.
Tehát az interjúrészlet dr. Fónagy Jánossal (Egy hét – egy hülye kategória, vastag kiemelések tőlem):
„- Mi a Fidesz vasútreformterve?
– A vasutat nem reformálni kell, hanem újjáépíteni. 2012-ben az EU kinyitja a személyi közlekedési piacot. Kétségtelen, hogy a vasút pénzbe kerül, de lépni kell.
– És mi lenne a Fidesz első lépése?
– Nincs egyetlen üdvözítő megoldás.
– Milyen lépésekre van szükség?
– Olyanokra, amelyek korábban száz évig a magyar vasutat jellemezték. A vasút hierarchizált, tekintélyelvű félkatonai, militáns szervezet. Ezt helyre kell állítani. És helyre kell állítani a vasutasságba, az állami közszolgálatba vetett bizalmat.
– Hierarchizált félkatonai szervezet?
– Igen, ahol alá-fölérendeltség van, például egy állomáson az állomásfőnök a teljhatalmú vezető, ő felel mindenért.
– Hány MÁV-vezetőt kell elbocsátani?
– Amennyi szükséges. A MÁV mostani irányítási rendszere egy 120 ezres nagyvállalatra volt kialakítva. Ez lement a harmadára, a vezető gárda viszont maradt a régi.
– Hónig Péter 2010-ben ezer „fehérgalléros” elbocsátásával számol.
– Mi nem kicsit szabnánk át, hanem nagyon.
– Vasutast nem bocsátanak el?
– Vagy fűtöttek a váltók – ehhez elektronika, pénz, áram kell -, vagy kimegy három vasutas a kaparóvassal a mínusz 13 fokban, és műszakonként háromszor lekaparja a váltókat. Ehhez létszám kell.”
Bravó. Kérdezzük már meg a vasutasokat! Ja és Gaskót, a törpeterminátort, mert neki is van esélye a közlekedési tárcára, hogy megfogadja-e a párttárs, szakminiszter javaslatait…
Legutóbbi hozzászólások