Ma új kártyajátékot tanultam, ami állítólag kínai eredetű. A póker és a römi között van valahol félúton, bár én némi kanasztát is felfedeztem benne. A játék eredete a Star Trek univerzum két szereplőjéhez nyúlik vissza – legalábbis az általam átélt terek és idők merőben szubjektív kitekintésében. A játék neve Paszuly, a keresztapja az eredeti kínai nyomán Gumipók.

Részletezem. Pár éve, 2008 őszén vendégül láttuk a ST Voyager sorozatban (is) szereplő Ethan Phillips (Neelix) és a ST Enterprise szériában (is) játszó Vaughn Armstrongot (Forrest admirális), akik magyarországi itt-tartózkodásuk estéjén kártyajátékkal múlatták az időt. A játék neve kínaiul – a jelenlévő Gumipók előadásában – pszuj lehetett. Mivel az elme mindent értelmezhető formában jegyez meg, most már én is Paszuly néven adom tovább Trekker és vagy kártyarajongó olvasóimnak.

És most következzenek a szabályok. Igyekszem világos pontokba szedni őket.

1. A kártyalapok színeinek fontossági sorrendjük van. A leggyengébb a treff, aztán a káró, a kör és végül a legerősebb a pikk. (Esetleg segítség a sorrend megjegyzésében a következő: levél-gyémánt-szív-ásó. Tehát a nem-kártyásoknak: először levelet küldesz a lánynak, majd gyémántot veszel neki és szerelmet vallasz, aztán eláshatod magad.)

2. A legmagasabb lap nem az Ász, hanem az Ász után a Kettes (értelemszerűen a legerősebb lap a pikk Kettes). Tessék megjegyezni, az elején ez fogja majd a legtöbb gondot okozni! A Kettes az Ász fölött van!

3. A játék során a játékosoknak tizennégy lapot osztunk ki. Az a játékos kezd, akinél a leggyengébb lap, azaz a treff Hármas található. A treff Hármast le is kell tenni elsőként, mindegy, hogy egyedüli lapként, párban, drillben vagy ötlapos verzióban.

4. A játék során középre dobunk. A dobások a pókert követve lehetnek egylaposak, illetve kétlaposak (pár), háromlaposak (drill), és ötlaposak (sor, flush, full house, póker – póker esetében egy tetszőleges lapot hozzá kell rakni, hogy kilegyen az öt lap -, színsor, royal flush).

5. Mindig az határozza meg, mi legyen a hívás, akihez a passzok után visszakerül másodjára is a hívás lehetősége. Addig, ha a hívó párt hív, azt csak nagyobb párral lehet felülütni (a színek sorrendjét figyelembe kell venni).

6. Nincs kötelező felülütés, bármikor lehet „passz”-ot mondani.

Próbajáték: a hívónál ott a treff Hármas, de ott a káró Hármas is, ezért leteszi párként. A következő játékosnak ezt csak magasabb párral lehet felütnie. Magasabb pár pl. a kör és pikk Hármas, illetve bármely magasabb számú lap párosa. Megy a kör körbe, amíg a játékosok tudnak vagy akarnak rakni. Ha már mindenki passzol, az hívhat, aki utolsónak tett és visszaér a kör hozzá. Ő rátesz pl. egy ötös színt. Ezt felülütni magasabb színnel lehet vagy pókerrel és flush-hel. Van egy ilyen játékosunk, aki ezzel magához ragadja a kezdeményezést. De nincs már párja, vagy drillje, ezért egyes lappal jön ki, – mondjuk – egy treff Négyessel. Akkor a többiek is csak egy magasabb lapot rakhatnak rá. Ilyen pl. a káró Négyes vagy a magasabb számú lapok…

Az a győztes, akinek először elfogynak a kezéből a lapjai. Jó játékot! Üdvözöllek a földi Star Trek univerzumban.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás